10 zásad, aby bol vplyv kávy na zdravie pozitívny - ciernypeter.sk
Účinky kávy na zdravie

10 zásad, aby bol vplyv kávy na zdravie pozitívny

Viete, že v minulosti bola snaha zakázať tento čierny nápoj? Skutočne. Náboženskí vodcovia totiž v 15. storočí verili tomu, že káva môže mať podobné účinky na ľudí ako alkohol. Ten už samozrejme zakázaný bol. Mali strach, že sa z kaviarní stanú miesta plné nerestí a namiesto rozvíjania náboženského života sa ľudia budú oddávať hazardným hrám.

V 16. storočí za vlády Murada IV. hrozilo milovníkom kávy poprava, keď si dopriali svoju šálku kávy. Našťastie však predstavitelia náboženského života a vzdelanci videli, že pitie kávy neprináša žiadne riziká a dokonca má aj pozitívne účinky na zdravie.

Vplyv kávy na zdravie

Káva je jedným z najobľúbenejších nápojov na svete. Až 80% dospelej populácie si dopraje aspoň jednu šálky kávy denne. 

Ľudia vyhľadávajú kávu hlavne s cieľom oddychu, príjemného stretnutia sa s priateľmi a najmä s cieľom celkového povzbudenia. Aký je však vplyv kávy na zdravie človeka? Je káva zdravá?

Káva je dvojsečná zbraň a je len na nás, či vyťažíme z nej maximum a využijeme práve tie pozitívne účinky kávy.

Vďaka káve sa cítime sústredení, produktívnejší a motivovanejší. Pravidelné pitie kvalitnej a zdravo pripravenej kávy zabraňuje vzniku závažnejších ochorení ako Parkinsonova choroba, Alzheimer či niektorých typov rakoviny. 

Najčastejšie odporúčania od odborníkov je jedna až dve šálky denne. 

Aby sme sa vyhli negatívnym účinkom kávy, medzi ktoré patria návykovosť, tráviace problémy ako nevoľnosť, vracanie, hnačky, úzkosť a bolesť hlavy, musíme dodržiavať zásady pitia kávy.

Zásady správnej prípravy kávy

Aby bol vplyv kávy pozitívny na zdravie, treba dodržiavať týchto 10 zásad:

1. ☕ nenahrádzať kávu z kvalitných kávovníkových zŕn instantnými kávovými nápojmi,

2. ☕ nepripravovať kávu z prepražených (tmavohnedých až čiernych, zhorených) kávovníkových zŕn,

3. ☕ mlieť si kávu čerstvo pred jej prípravou,

4. ☕ nepripravovať si kávu príliš horúcou vodou (ideálna teplota od 88°C do 94°C),

5. ☕ dodržiavať čas extrakcie, lúhovania (espresso napr. 20-30 sekúmd, prekvapkávaná a zalievaná káva 2 až 4 minúty),

6. ☕ dodržiavať základné hygienické postupy pri príprave (čistota pracoviska i baristických pomôcok),

7. ☕ nepiť kávu hneď ráno a nalačno (kávové oleje nám môžu zaťažiť tráviaci trakt).  Tiež sa vyhnite pitiu kávy v neskorších poobedných hodinách, aby ste zabránili nespavosti, bolesti hlavy,

8. ☕ neprekračovať primerané množstvo kávy –  a to medzi 400 – 500 miligramov kofeínu denne, čo je približne 4-5 šálok denne,

9. ☕ nedávať si do kávy sladidlá a tučné smotany či mlieko, najlepšie je piť kávu „bez ničoho“, prípadne zvoliť alternatívu v stévii a rastinného mlieka (mandľové, ovsenné, kokosové),

10. ☕ niektoré osoby by mali znížiť odporúčané množstvo kávy (tehotné a dojčiace ženy) a niekoľko ľudí by nemalo konzumovať kofeín úplne – deti a mladiství.

Každý kávičkár má jedinečný organizmus. Káva vplýva inak na muža či ženu, na človeka rôznej vekovej i váhovej kategórie,  dokonca je rozdiel aj v tom či ste fajčiar, akú diétu dodržujete a v ktorú hodinu si svoju šálku kávy doprajete. Všetko je na vás a vašom všímaní si vlastného organizmu. Vy sa najlepšie poznáte, či Vás po rannej káve s mliekom nepreženie, či káva po 15:00 hodine popoludní nespôsobí, že skôr ako o polnoci nezaspíte a koľko káv u vás spôsobí stav „predávkovania“.

Pridajte Komentár